Het aandeel Apple sloot donderdag op de beurs met een verlies van 0,2 procent.
Blijkbaar houden beleggers voldoende vertrouwen in het bedrijf, ondanks het
overlijden van Steve Jobs. Sinds 2003 is het aandeel 6.000 procent gestegen.

Op het eerste gezicht hebben ze daar ook goede redenen voor. De
iPhone-verkopen breken alle records en de iPad-rage is nog maar net
begonnen. Apple blijkt een hele nieuwe markt te hebben blootgelegd, die van
de tablets, waarvan de omvang schier oneindig lijkt: van kinderen tot
bejaarden, van restaurants tot het grootbedrijf.

Niettemin waarschuwen sommige Amerikaanse fondsbeheerders voor het aandeel.
Neem Bruce Greenwald, hoogleraar aan de Columbia University in New York en
directeur onderzoek van beleggingsfonds First Eagle. Geen kleine jongen met
meer dan 50 miljard dollar onder beheer.

Open systeem wint
Hij betoogt dat sexy aandelen sowieso overgewaardeerd zijn. Maar belangrijker
nog, hij denkt niet dat Apple’s winsten lang stand kunnen houden. "Op
termijn zullen ze buigen voor de realiteit van Android", zei hij begin
dit jaar tegenover The Wall Street Journal. "Open systemen hebben
altijd gewonnen. Altijd."

Om er aan toe te voegen: "Ze maken apparaten voor consumenten en we weten
allemaal hoe die business eruit ziet. Ze zullen een marginaal winstgevend
bedrijf worden."

Liever autowasapperatuur
Het overlijden van Jobs heeft die overtuiging bepaald niet veranderd.
Tegenover Forbes herhaalde Greenwald zijn visie deze week. Kijk naar
bedrijven als Sony en Compaq. Makers van coole producten zijn geen goede
investeringen.

Greenwald heeft daarom een voorkeur voor ondergewaardeerde bedrijven, die
wellicht saai ogen, maar wel een lang houdbare en hoge winst opleveren.
Zoals Washtec, een maker van apparatuur voor autowasstraten of Seaboard,
maker van slachtlijnen.

Unieke technologie
Greenwald beoordeelt bedrijven met name op hun vermogen een blijvend voordeel
op de concurrentie te behalen. Entreebarrières - het gemak waarmee
concurrenten actief op een markt kunnen worden - spelen daarbij een
belangrijke rol.

Daarom heeft hij een voorkeur voor kapitaalintensieve bedrijven met trouwe
klanten die moeilijk kunnen overstappen of die unieke technologie bezitten.

Greenwald is mede-auteur van het twee jaar geleden verschenen boek The Curse
of the Mogul, dat de vloer aanveegde met de strategie van media-bedrijven.
Het Nederlandse VNU was een voorbeeld van mismanagement, in zijn visie, toen
het besloot zijn lokale kranten en tijdschriften te verkopen. Handelsforum
en persagentschap Bloomberg, daarentegen, deed vrijwel alles goed.

Apple maakt daarentegen een cruciale fout door vast te houden aan zijn eigen
gesloten systemen, vindt Greenwald.

Zijn werkgever Eagle Value houdt daarom koppig vast aan de visie om niet in
populaire techbedrijven te beleggen. Niet zonder succes: het Eagle Global
Fund, het vlaggenschip van het beleggingsbedrijf, boekte de afgelopen 10
jaar een gemiddeld rendement van ruim 12 procent; dat kunnen weinig
beleggers hen nazeggen.

Lees ook:

Run op coltrui-model van Steve Jobs

Smartphones Samsung in trek

Aandeel Apple herstelt zich, fans niet

De beste uitspraken van Steve Jobs

Wereldwijde treurnis over dood Steve Jobs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl